1st

3rd

vineri, 11 februarie 2011

La ferma in Danemarca !

Peregrin prin Europa

 
Asemenea multor romani  am încercat sa ies din tara, sa muncesc și sa vad cum este sa trăiești în tari din vestul Europei.Am reușit sa ajung în Anglia prima data la una din fermele de lângă Cambridge.A fost o experienta interesanta,dar nu de asta vreau sa vorbesc acum.
Având în vedere lipsa locurilor de munca din românia și salariile mici , m-am hotărât sa plec iar în afara după ce am terminat facultatea.Asa  am găsit un contract de munca pentru Danemarca. Nu este vorba de un contract prin una din multele firme care iți cer  înainte de toate comision; se exclude...e prea periculos și nu recomand nimănui, știu cazuri concrete de înșelăciune. Contractul a fost intermediat de forțele de munca și Eures, ceea ce m-a făcut sa am încredere, mai ales ca nu se cereau taxe și comisioane în avans, asa ca l-am acceptat.
După ce am dat actele necesare ( selectau numai tineri absolvenți ai unei universități de agronomie vorbitori de engleza), am avut un interviu cu reprezentanții  firmei de recrutare din Danemarca  (Work in Danemark); firma care a trimis doua tipe zâmbărețe ce ne-au prezentat oferta care suna în felul următor :
- salariu 1300 Euro pe luna (ca asta ne interesează in  primul rand)
-ore lucrate 37 de ore pe săptămâna
-orele suplimentare se plătesc
-impozit plătit din salariu de 8%
-cazare asigurata pentru care plătești intre 100 și 200 de euro pe luna
-contract pe 18 luni
Pagina din contract in care se specifica ca lucrez 40 de ore
Cei de la Work in Danemark mi-au găsit de munca la ferma Lynderupgaard&Marienholm cu adresa in Nørager 9610, lucram pentru Niels Juel iar una din fetele lui  Birgitte Juel ne era  manager.
Înainte sa ajung la ferma, managera Brigitte a trimis un mail în care a explicat ca vom lucra 40 de ore pe săptămâna și ca ei sunt oameni faini deschiși la minte și înțelegători și cu simțul umorului.Suna foarte bine, astfel ca în momentul în care m-au  sunat în cursul lunii august 2010  am întrebat când vor ei sa ajung la ferma lor, iar ei mi-au răspuns ca ar fi bine dacă as putea sa ajung cat mai curând posibil având în vedere ca au mult de munca.Asa am și făcut, am fost la ferma pe 31 august.Când am ajuns acolo am constatat cu stupoare ca nimeni din conducerea fermei nu știa de condițiile contractuale care mi se prezentaseră la interviu, știau doar de salariu și nimic mai mult.Cei de la workindanemark nu au discutat nimic cu fermierii legat de contract.
Fisa de la Fisc (Skat) cu impozitul
Am început munca de a 2-a zi,am spălat grajduri, și nu am muncit  37 de ore cat mi s-a spus la interviu nici 40 cat scria în noul contract ci mai bine de 43 de ore pe săptămâna. Mi-au spus ca voi lucra asa o luna sau doua luni pana învăț și eu sistemul. Asa  am muncit 4 luni fără ca sa se schimbe programul, deși nu știu cat de multe trebuie sa înveți ca sa speli un grajd sa castrezi purceluși de 3 sau 4 zile sau sa faci niște injecții. Când într-o zi am refuzat sa mai lucrez overtime neplătit și am cerut sa discut cu managera, aceasta l-a trimis pe soțul ei, și el angajat al fermei, care a început sa ne amenințe ca ne trimite acasă, șamd. Lucram de aproape patru luni fără sa fi fost plătiți, trăind cu bani împrumutați în momentul respectiv.
In loc de 8% impozit mi sa luat 37%, iar fisa de impozit de la Fisc am primit-o cu mult înaintea salariului. Practic munceam de câteva luni, nu aveam bani, ba din potriva eram informat ca am de plătit bani la fisc (Skat) iar eu nu știam ce înseamna ala salariu. Ca în filmele cu năuci. Banii de acasă mi-au ajuns o luna pentru mâncare, cat despre salariu nici vorba, nu aveam acte.Asa ca au inceput parlamentarile, sa le explicam ca asa nu se poate trebuie rezolvata problema cumva, ca alfel murim de foame pe acolo cu toata munca prestata. Știți cum e,  totul pana la bani,dacă le ceri bani se schimba la fata; și nu vorbesc de bani ca și pomana ci de banii pentru care tu ai muncit.Abia am reușit sa scoatem bani cu împrumut. Penibil a fost momentul când am primit banii respectivi, mi-a întins în dreptul gurii banii și mi-a spus în engleza : Ia mamaca-i ca iți era foame`. Din păcate ca în marea majoritate a cazurilor în care muncești în afara nu beneficiezi de drepturi egale, e oarecum de așteptat, dar întrebarea este pana unde poate duce aceasta inegalitatea în drepturi. Oricât ai munci sa nu te aștepți la recunoștința,  dacă ai o problema legata de salariu, ore suplimentare, impozitare incorecta, și mergi sa ceri un sfat sau ajutorul, mai mult de o ridicare din umeri sau un răspuns de genul `` asta e sistemul ``  nu primești. Singurul lucru care îl fac pentru tine este sa îți dea de munca, în rest ești un nimeni, unul dintre milioanele de est europeni săraci care muncesc sperând în ceva mai bun.







13 comentarii:

  1. Am observat ca in urma reclamatiilor facute catre cei care ne-au recrutat au schimbat oferta de pe site-ul Eures.Nu se mai precizeaza impozitul in schimb se face trimitere la site-ul fiscului din Danemarca (SKAT) cu alte cuvinte nu stii exact cat platesti impozit.Intr-un fel e mai bine asa pentru ca stii de la inceput cam la ce sa te astepti.Una e sa te ademeneasca cu 8% si sa te trezesti acolo ca platesti 37%.
    Una alt lucru observat este faptul ca daca in oferta anterioara chiria era intra 100 si 200 de euroa acum este intre 200 si 300 de eruo.Se pare ca fermierii si-au propus sa te taxeze pe unde pot.Sunt foarte abili in privinta asta.Am auzit de cazuri in care le cereau plata curentului desi platesti destul de mult pentru chirie.Mie nu mi-au cerut sa platesc curentul in schimb plateam benzina pentru deplasarea catre locul de munca.Stiau ei de ce,petru ca aveau 3 ferme la care trebuia sa faci 2 sau 3 drumuri pe zi intre ele cu masina pentu care plateam in jur de 50 de euro pe luna pentru benzina.Cu alte cuvinte fiti atenti la `cheltuelile ascunse`.
    Aici este oferta noua :
    http://eures.anofm.ro/ultimele5_detalii.php?id=1322

    RăspundețiȘtergere
  2. salutare...momentan sunt in danemarca la o ferma de porci. programul e 37 ore fix, inca nu bagam ore suplimentare. cazarea e super, cost in jur de 1000 coroane: caldura,apa,curent,net,tv,bucatarie..etco. Fermierii sunt oameni super, inca nu am avut probleme cu ei.De platit impozit inca nu stiu sigur cat o sa fie ca nu-s gata actele...dar ne-au asigurat ca o sa fie 10%.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua! Va rog din suflet sa-mi spuneti la ce firma ati apelat sa ajungeti sa munciti in strainatate. Din tot ce am citit pe internet nimic nu am gasit sigur, am nevoie de un sfat, o recomandare de la cineva deja ajuns acolo, e o mana cereasca pt noi. Eu impreuna cu sotul meu ne dorim sa mergem sa muncim, dar un sfat ne-ar prinde foarte mult. Multumim mult!

      Ștergere
  3. ca sa ai scutire la impozit iti trebuie o adeverinta din romania de la fisc.o adeverinta in legatura cu evitarea dublei impozitari care e valabila un an in danemarca am inteles.dupa un an esti impozitat normal

    RăspundețiȘtergere
  4. Am auzit ca ar fi nevoie de adeverinta respectiva;dar din cate am inteles te ajuta numai pentru a evita dubla taxare.Stiam ca statutul de practicant iti ofera reducerea de 8%.Cum sa beneficiezi de aceasta reducere nu stiu,desi am insistat sa primesc un raspuns clar in privinta asta deoarece doream sa stiu ce am de facut.Am primit din pacate raspunsuri evazive,de genul:`corecteaza cu pixul in contract si pune cuvantul `practicant`,trebuie mergi la komuna,trebuie sa mergi la skat in Aalborg cu mailul asta printat....dar s-a divedit inutil.Poate ne lamureste careva cum stau lucrurile de fapt.

    RăspundețiȘtergere
  5. PT GHEBAN
    IONUT MA CHEAMA SI SUNT DIN BRAILA.AM GASIT CEVA DE MUNCA LA FERMA DE PORCI IN DANEMARCA,INCA SUNT LA INCEPUT,DA DUPA CE AM CITIT PE FORUM.....PARCA IMI VINE SA DAU INAPOI.DA-MI SI MIE UN SFAT TE ROG

    RăspundețiȘtergere
  6. cineva stie site cu joburi la ferma )ferma de treaba)sau cum e cu lucru si scoala in Danemarca la ferma? cine stie este rugat sa scrie la djtomi87@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere
  7. I USA cei care vin cu drept de munca au salariul bun, adica un sudor are 24$ pe ora plus overtime.Dar fiecare isi asigura un rent , isi cumpara o masina de 1000$ care este veche dar inca in stare buna,isi plateste singur toate cheltuielile, nimeni nu intreaba cine-i plateste benzina , sau alceva.

    RăspundețiȘtergere
  8. Stiu ca e greu in România, dar cum sa mergi in alt loc fără sa ai scrise clar condițiile, negru pe alb?

    Nici o firma serioasa nu va întârzia plata salariului si nu va încerca măcar sa justifice intarzierea cu luni a plătii către angajat.

    Pare o lipsa de comunicare de care străinii profita din plin.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Contractele despre care se vorbeste in articol sunt facute prin fortele de munca din Bucuresti.S-a tinut un interviu in cladirea AJOFM din Bucuresti, candidatii au fost pozati ca sa vada fermierii cat de frumosi vor fi angajatii lor.
      S-a semnat un contract...dar asta nu iti garanteaza nimic.Nimeni nu te ajuta, doar de la sindicatele din Danemarca mai ai o speranta de sustinere in cazul nerespectarii contractului, in rest cam toti ridica din umeri.

      Ștergere
  9. youtube.com/watch?v=n02QXfIhYzg&feature=player_embedded

    RăspundețiȘtergere
  10. Invatati ! Invatati! Invatati! aceasta este una din experientele care o sa va defineasca ca si om. Nu puneti capul in pamant si cereti-va drepturile, dar mai ales cereti sa fiti respectat ca om!
    Si pentru mine perioada de practicant in Danemarca a fost o mare dezamagire, lucru care o sa ma faca sa lupt pentru ceva mai bun acasa.

    RăspundețiȘtergere
  11. Doresc mai multe informatii despre fermele din Danemarca, mai ales cele din domeniul horticol; pe situl USAVM Iasi este postat un anunt prin ANOFM, referitor la recrutare de tineri absolventi pt munca in domeniul de specialitate studiat.
    Poate cineva sa-mi dea mai multe amanunte?

    RăspundețiȘtergere

A apărut o eroare în acest obiect gadget